Grundlæggende kamerateknik

Dit kamera skal bruge lys for at billedet kan registreres på billedchippen. Mængden af lys og tiden lyset er om at blive registreret i chippen er nøglen til at lave veleksponerede billeder.

Generelt kan vi når vi bruger vores kamera justerer på 3 forskellige punkter hvor meget lys chippen opfanger. Vi kan skrue op for chippens følsomhed (iso), åbne op for lyset igennem objektivets blænde, eller bestemme hvor længe chippen får lys, alt efter hvor længe vi lader lukkeren være åben.

Der er ikke kun én indstilling der virker i en given situation, men mange, alt efter hvad man ønsker at komme til udtryk i det billede man tager. Blænden, lukketiden og isoen bestemmer nemlig også andre ting for vores billede.

Blænden

Blænden kan bruges til at åbne og lukke for lys, men er også ansvarlig for hvor meget af billedet der er skarpt. En stor åbning giver et smalt område der er skarpt og en lækker uskarp baggrund og forgrund. En lille åbning giver større skarphed fra forgrund til baggrund. Blænden angives på dit objektiv og vil på zoomobjektiver være angivet som eksempelvis f/3.5-5.6. Det betyder at den største åbning, når man har zoomet helt ud, er blænde 3.5, og zoomer man helt ind, kan åbningen maksimalt være blænde 5.6. På dyre objektiver er største blænde den samme uanset hvor meget man zoomer ud og ind, og typisk er største blænden også noget større end på billige objektiver. Det giver den købestærke fotograf bedre mulighed for at skyde billeder under dårlige lysforhold. Store åbninger (blænder) sætter store krav til slibningen af glasset, og derfor stiger prisen også hurtigt hvis man vil have store blænder som f/2.8 eller f/1.4.

Det forvirrer mange at et lille tal er en stor åbning (blænde) og et stort tal er en lille åbning (blænde). Men det er fordi at blænden faktisk angives som en brøk. Og jo større nævner, desto mindre værdi.

Man taler tit om begrebet dybdeskarphed (engelsk: depth of field eller DOF) når man nævner blænde. Det hænger sammen med den føromtalte egenskab blænden har i forhold til at styre hvor skarpt billedet er fra forgrund til motiv og baggrund.

For at opsummerer så kan det skrives meget kort:

Stort blændetal = lille åbning = lidt lys = stor dybdeskarphed

Lille blændetal = stor åbning = meget lys = lille dybdeskarphed

DSC_6597

Her er det blænde f/5.6 på en 400mm tele. Motivet er 5 meter fra objektivets frontglas og baggrunden 10-15 meter væk. Afstanden bag motivet har stor betydning for hvor sløret baggrunden bliver.

_JAC4943

Her er der brugt en større åbning på blænde f/5, men fordi motivet er længere væk og forskellen i baggrund ikke er så stor, bliver hele billedet skarpere. Her er der her brugt 78mm tele.

_JAC2860-Edit

Her er der brugt blænde f/22 for at få så lidt lys ind som muligt, for at opnå en lang lukkertid, samt for at gøre billedet skarpt på alle afstande.

Lukkertid

Lukkeren sidder direkte foran chippen og er, i de fleste kameraer, en fysisk klap, der åbner og lukker for lyset til chippen. Ofte ønsker man den hurtigste lukkertid man kan få med det lys man har til rådighed, men lukkertiden kan også bruges kreativt. Længere lukketider kan give fornemelse af bevægelse i billedet, det kan sammen med en panorering være med til at fjerne en kedelig baggrund og istedet gøre den til en del af historien i billedet.

Ved forrige billede er en lang lukkertid brugt til at skabe en ro og næsten silkeblød fornemmelse af vandfaldet.

Tager man billede af f.eks helikoptere eller cykelryttere der suser forbi vil man også gerne kunne se bevægelse i henholdsvis rotor og hjul. Her skal man til tider lige eksperimenterer sig lidt frem.

_JAC2544

 

Oftest er man dog interesseret i en lukkertid der fastfryser øjeblikket så alt bliver skarpt.

Når lukkertiden bliver kritisk lav og man kæmper med at lave skarpe seværdige billeder, har man flere valgmuligheder.

  1. Skrue op for iso
  2. åbne helt for blænden (lavt blændetal)
  3. undereksponerer bevidst… og skrue op for eksponeringen bagefter på computeren
  4. Bruge den lidt for lange lukkertid kreativt sammen med lidt lækker panorering
  5. Hvis muligt bruge blitz eller andet lækkert kunstlys

Iso

Billedchippens evne til at optage lys, kan i digitale kameraer justeres meget nemt. Ønsker man billeder af høj kvalitet og uden gryn, får man det bedste resultat ved en lav værdi. Men når man en dag står med ringe lys til rådighed, er det meget let at justerer værdien op, så man kan få nogle fornuftige lukkertider. Ulempen er dog at man ved høje isoværdier let får mere grynede billeder. Specielt hvis man skruer helt op på kameraets maksimale værdier.

Share