Fotomalia Camp 2017

Stadig høj (og lidt træt) efter en fantastisk lørdag med glade workshopdeltagere og fantastiske medværter. Ja faktisk har man lyst til at gentage successen hurtigst muligt!

  

Konceptet på workshoppen er at vi giver deltagerne mulighed for at skyde motiver man ikke lige har adgang til hver dag. Samtidig går vi op i at det skal være sjovt og seriøst på samme tid… med andre ord et enormt uformelt og underholdende miljø at udvikle sig som fotograf i.

 

Årets motiver var en falkoner med falke, Viborg Trial, Moto Cross, Charlotte Aurora med team og modeller, smadder ting med hammer og skrot/makro. Jeg selv stod for workshoppen med trialcyklerne. Vanen tro tilføjes cocktailen en anelse røg og ild, og vupti har man en række perlemotiver. Faktisk snakkede vi som arrangører om at vi vildt gerne selv ville have været deltagere… hvis ikke det er et mål i sig selv hvad er så?

 

På den del af workshoppen hvor jeg slog mine folder, havde vi besøg af Danmarks tre bedste trialudøvere. De havde inden givet opvisning i Ebeltoft i forbindelse med Post Danmark Rundt, så de var varme da de kom 🙂 Og Hvilke drenge! – I 2 x 2 timer hoppede de rundt på stativer, traktorer, ladvogne og andet godt alt imens de indhalerede farvet røg og blev blændet af blitzlys. Bestemt ikke sidste gang at vi hyrer de gutter.

Aftenen sluttede vi af med en god gang smadring af folks medbragte effekter… har stadig både ketchup og mayonaise på mit grej…

 

Deltagerne dikterer jo i høj grad hvordan en sådan workshop bliver, men her må man sige at folket tog udfordringerne med åbne arme og højt humør – TAK FOLKENS!

Nu glæder vi os bare til at se alle de fede billeder folk har fået skudt! Og hvis det er på disse vilkår, så er jeg maks klar igen næste gang.

En kæmpe tak til Kasper + familie for at ligge hus og grund til!

Share

Stroboskop flash

For et pænt stykke tid siden fik jeg endelig investeret i en kraftig studieblitz med en fornuftig udladningstid, så jeg bedre kunne fastfryse mine ofte meget hurtige studiemotiver. Da jeg ofte fotograferer dans, springgymnastik, parkour og andre hurtigbevægende motiver oplevede jeg ofte at fødder, hår og hænder havde bevægelsesslør med den udladning mine D-lite RX 2 kunne præsterer. Derfor var jeg ved min fotopusher og slog to fluer med ét smæk… faktisk to fluer med meget forskelligt formål. Jeg købte Elinchromes HS trigger der gjorde at mine elskede D-lite RX’ere kunne sync’e med de helt korte lukkertider, så de bedre kunne anvendes i dagslys, ved lav blænde osv. Derud over købte jeg Elinchrome ELC Pro 500 studieflashen. Mest for at få mere power, kortere recycletid og kortere flashvarighed. Dog skal de lige nævnes at den pga. af sin korte flashudladning ikke lyser længe nok i ét glimt til at kunne sync’e med korte lukkertider… til gengæld kan den mange andre fede ting. I denne artikel handler det om stroboskob-funktionen, men den kan også arbejde sammen med flere af samme enhed, så de skyder i sekvens, den kan også lave forsinket flash hvilket jeg også har leget med, og mon ikke der kommer et indlæg når jeg får produceret et lækkert billede eller 2.

Nå men som sagt handler indlægget her egentlig ikke så meget om selve flashen, men derimod det at skyde med stroboskoplys.

Jeg fik overtalt en god ven og kollega til at stille op til lidt spring fra minitrampolin, og han var straks klar.

For at teste indstillingerne legede jeg lidt derhjemme inden vi fik sat det hele op… Datterens tøjgris måtte agerer Anders.

Nu da grisen havde klaret den farlige del, gjalt det den rigtige model.

Først forsøgte vi at bygge en stor sort baggrund, da udladningen i stroboskop-funktionen ikke er stor nok til at isolerer motivet uden lidt hjælp fra sorte lagner, springmadrasser, tilløbskasser og sort gaffers tape.

Udladningens styrke hænger logisk nok sammen med hvor hurtigt og hvor længe stroboskoplyset skal kører. Vi startede ud med 12 Hz og en varighed på 1 sekund. Springet i sig selv varede imellem 1″ og 1,2″ men landingen var ikke så elegant pga. madrassens bevægelse når Anders landede. Men efter lidt testen frem og tilbage fandt jeg frem til at 6-7 Hz og 1,1″ var den lækreste løsning, og powersettingen på flashen endte på 3.7

Trods vores enorme indsats med at bygge baggrunden op, slap jeg ikke for at skulle et smut i photoshop for at nedtone områder hvor refleksioner havde ramt bagtæppet, samt de steder hvor baggrunden simpelthen ikke dækkede.

Lektier til næste gang:

  • Bedre dækkende baggrund
  • Flere flashenheder af samme type $$$
  • Sørg for at der er HELT mørkt
  • Husk hyggemusik

Springeren Anders Aagaard kan meget mere end barani… men mere komplicerede spring, fandt vi frem til, så alt for rodede ud, og derfor brugte vi tiden på at finjusterer de simple spring. Egentlig tror jeg også at det var det sikreste, da Anders endte med at springe i en mørklagt hal med en mobiltelefon under trampolinen som eneste reference til hans afsæt og landingen var kun oplyst af en 100w pærer på 1/2 power. (modellys fra RX’eren). Anders er en yderst kompetent springer og har en fortid på blandt andet verdensholdet… og som Anders så pænt formulerede det efter seancen, er det nok ikke noget en begynderspringer skal kaste sig ud i. Faren består i det at orienterer sig i luften når man springer i svag belysning og med et stroboskoplys lige i ansigtet.

Det er bestemt ikke sidste gang at jeg bruger teknikken, men antallet af fejlskud (dybt fortroligt) vidner om at det kræver meget tanke og finpudsning. Faktisk noget af det mest krævende lys jeg har arbejdet med.

Næste aftale med Anders bliver noget frygteligt svineri… stay tuned

Share

Kolding Night Trail

jac_8115

Sidste fredag havde jeg fornøjelsen af at skulle skyde billeder ved Kolding night trail, et løb arrangeret af Kristina Extreme Running og Fitness Classic. Rent kamerateknisk lidt af en udfordring, da alt fotograferen ude på ruten foregik i mørke.

Planen var at skyde en blanding af motiver med det forhåndenværende lys og samtiddig varierer motiverne ved at sætte speedlights op på stativer ude på ruten. 2 speedlights, Den ene uden modifier til modlys og rimlight og den anden, med paraply som fill. Triggerne var i dagens anledning pocket wizzard pro III.

For at kunne skyde i de dårlige lysforhold var den trofaste D5’er med, monteret med Sigma 35mm f/1.4 Art.

jac_8028 jac_7991 jac_8020 jac_8031

I start og målområdet blev der inden starterne skudt stemningsbilleder i det lys der nu var på pladsen.

jac_8062

Da starten gik havde jeg sat speedlights op i håb om at få lidt svagt fill, så der kom lidt ansigter på løberne, hvilket til en hvis grad også lykkedes, men når man kun har pandelamperne at fokuserer efter, er det meget uforudsigeligt hvordan motivet bliver, så der blev skudt med spredhagl.

jac_8101

Efterfølgende blev grejet slæb modsatte vej rundt på løberuten imod den del af ruten der bød på bakker, dale og snoede singletracks. Her må man sige at mørket var helt komplet, og lyden af glade løbere og hoppende pandelamper var eneste mål at sigte efter. For at få en lukkertid på 1/100s på blænde f/1.4 skulle man helt op på iso 10.000 for at få brugbare billeder i kassen uden brug af kunstlys. Selvfølgelig afhængig af hvor kraftige pandelamper løberne bar, samt om de kom én eller flere af gangen.

jac_8172 jac_8225

Billederne skudt med kunstlys giver et fedt, men helt andet udtryk, dog ikke helt så virkelighedstro.

jac_8253 jac_8265 jac_8272 jac_8249   jac_8306

For flere billeder, så besøg “kolding night trail powered by fitness classic” på facebook

Share

Ikke én, heller ikke to, men tre grævlinge på en aften

Nej for en gangs skyld har de ikke smadret kofangeren. Ej heller er de fundet liggende døde i rabatten… næh her til aften tog jeg en tur i skoven.

_JAC2456

Ca. en time før solnedgang pladserede jeg mit skjul ud for en grævlingegrav, ud for det hul med flest spor efter aktivitet. I et af træerne tæt på hullet satte jeg en Nikon SB800 flash med paraply og pocketwizzard op, således at jeg fra skjulet små 5 meter væk kunne udløse flashen uden at have direkte sigtelinie til flashen. Desuden undgår jeg på den måde at masterflashen generer grævlingen… grævlingerne.

_JAC2443

Den første kiggede frem omkring 20 minutter før solnedgang og var klart den modigste/mest sultne. Den vajede hurtigt lige næsen i luften for at tjekke for eventuelle banditter, hvorefter den i løb forsvandt ud i skoven. Den anden grævling gav mig en smule mere responstid og gav mig også lidt bedre vinkler på ansigtet. Også denne forsvandt herefter ud i natten.

_JAC2448

Den sidste der kom op af graven var ikke just nogen superhelt. Hver fremmed lyd eller lysglimt og den fløj straks ned i hullet igen. Faktisk var denne grævling årsagen til at jeg stoppede, da jeg nødigt vil forhindre dyrene i at komme ud og søge føde. Men jeg fik lige et sidste skud. Desuden blev det efterhånden tæt på umuligt at fokuserer i mørket ca. 20 minutter efter solnedgang i den mørke skov.

_JAC2459

Nu hvor jeg kender grævlingernes sti ud i mørket, skal skjulet placeres lidt bedre næste gang 🙂

Share

Lang lukker og flash – Rear curtain flash

Stejl bakke med væltet træ
Stejl bakke med væltet træ

 

I går aftes mødtes jeg med Triatleten Henrik Taarsted Jørgensen og ekstremløberen Kristina Schou Madsen i Klokkedal Skov ved Horsens.

_JAC9678

Målet var at frembringe nogle billeder, hvor det at løbe om natten med pandelampe skulle være motivet. Idéen lød ret simpel i hovedet da jeg udførte lidt eksperimenter med min egen pandelampe, men det skulle vise sig at drille en hel del mere…

_JAC9719

Teknikken bag de fleste af billederne gik ud på at få en lang lukkertid på mellem 5 og 10 sekunder, og et flashglimt lige inden bagerste lukkergardin på kameraet går i. Den del gik også rimelig smertefrit, men før at selve motivet blev rigtig fedt, var der lige et par små problemer. For at indstille rear curtain flash på Nikons kameraer skal man som regel holde den lille flash knap inde imens man skruer på progamhjulet (Nikon D800), men tjek din manual hvis du er i tvivl. Bruger man ikke rear curtain flash, ville løberen ha’ lyssporet foran sig, og dermed en illusion af at løberen løber baglæns. Der er selvfølgelig brugt stativ for at holde kameraet helt stille.

Jeg har valgt at bruge off camera flash styret med Nikon CLS, hvilket kræver direkte linie imellem enhederne. Man kan også skyde med flashen på kameraet, men lyset bliver ikke helt så lækkert. På flashen sad en gennemsigtig paraply.

Spøgelser i skoven

Første problem: Kraftige pandelamper (altså ikke som min) lyser i sagens natur ret kraftigt, og eksponerer derfor dele af billedet ret meget. Faktisk så meget at man selv med en flash på fuld effekt kun får spøgelseslignende figurer til sidst i billedet. Løsningen… undgå at der har været lyst op hvor løberen er, før flashen gør sit arbejde… Det må løses når billedet komponeres i samarbejde med løberne.

Andet problem: Når løberne løber bag ved hinanden medfører det at den bagerste persons lyskegle oplyser ryggen af forreste løber, hvilket kommer med på eksponeringen. Det betyder at når første løber er forbi, er det “spor” hvor anden løber løber i, allerede eksponeret og oplyst på chippen. Det betyder at løber nummer to bliver mere spøgelsesagtig end første.

Når timingen ikke helt er i skabet
Når timingen ikke helt er i skabet

Tredie problem: Timing i forhold til hvor løberen er når flashen skyder af. Dette problem er dog ikke så stort når man har med en opstillet situation at gøre, her beder man nemlig bare løberne om at prøve igen… og igen… og igen… indtil den er i skabet. Skyder man en live event, kræver det lidt mere held.

Er man lidt kræsen, så er en pandelampe altså ikke bare en pandelampe. På billedet herunder har vi lysstriberne fra 2 forskellige pandelamper. Den ene er en LED med grøn powerknap, der blinker så hurtigt at øjet ikke kan opfatte det, men på en eksponering som denne ses det tydeligt. Den anden er en almindelig pære (HID eller glødepærer).

_JAC9702

Så alt i alt er jeg blevet en del klogere på pandelampebilleder… her lister jeg lige tipsene op, så du/I kan sparer lidt forberedelsestid.

  1. Undgå at flashen skyder af et sted i billedet hvor der i forvejen er lyst op.
  2. Brug rear curtain flash
  3. Find et sted med færest mulige forhindringer imellem dig og løberen.
  4. Én løber er lettest at få rigtig godt (flere giver federe lysspor – hvad er vigtigst for dig)
  5. Hvis du har muligheden, så få folk til at skrue ned for pandelamperne, så de ikke er med til at danne spøgelser i billederne.

Håber mine erfaringer kan bruges

 

 

 

Share

Vinter – En fotografisk ørkenvandring?

Som de gode fyre på Fotomailia har nævnt, kan denne årstid føles lidt som en ørkenvandring når det kommer til motiver i naturen. Det kan da også være svært at finde motiverne når man er vandt til at led blandt flotte farver, tusindvis af insekter, fugle der er i yngledragter og ikke at forglemme, det lækre klare vejr. Men i virkeligheden handler det nok bare om at se det smukke i de omgivelser man er i, og når man har tiden til at lave gode billeder.

Jeg selv løb ind i en ørkenvandring her i sidste uge… ikke så meget på grund af manglende motiver, men på grund af regnvejr… meget regnvejr. Men motiverne var der, så når ellers glasset kunne holdes nogenlunde tørt og lyset brød igennem regnbygerne, kom motiverne ligeså stille frem. Min tid var begrænset, men jeg synes at jeg fik en stak gode motiver med hjem på kortet.

Herunder kommer en række af eksempler på motiver jeg fandt på den danske vestkyst og i plantagen imellem Houstrup og Henne.

Nogle gange ser grejet bare indbydende ud i de omgivelser man nu bruger det i... og når så lyset imellem to kæmpe byger falder varmt og lækkert :-)
Nogle gange ser grejet bare indbydende ud i de omgivelser man nu bruger det i… og når så lyset imellem to kæmpe byger falder varmt og lækkert 🙂

 

Man kan også bare finde mønstre eller kulisser der kunne høre hjemme i film
Man kan også bare finde mønstre eller kulisser der kunne høre hjemme i film

 

Når skoven er våd, tager den sig helt specielt ud når solen titter frem.
Når skoven er våd, tager den sig helt specielt ud når solen titter frem.
En enlig solstråle belyser lyngen bagfra imellem to længerevarende byger
En enlig solstråle belyser lyngen bagfra imellem to længerevarende byger

 

 

 

 

 

 

 

I stormen i sidste uge kæntrede en arbejdsplatform ud for Nymindegab. Her er det måske ikke så meget naturen der er i fokus, men mere historien om påvirkningen på naturen, da platformen indeholder 170.000 liter dieselolie. På første billede er fokus at vise hvor tæt på land den ligger, og på billedet efter et nærbillede, der lidt mere enkelt bare viser platformen. Man må håbe at de får begrænset en mulig miljøkatastrofe bedst muligt, så dyr og mennesker ikke lider overlast.

Vindmølleriggen der under stormen forliste ved nymindegab.
Vindmølleriggen der under stormen forliste ved nymindegab.

 

Vindmølleriggen

Herunder et par motiver fra stranden. Egentlig er odsler ikke det smukkeste, men der kan gå sport i at fremstille dem så de enten fortæller en historie, eller ligner noget abstrakt.

Lunte der formentlig er blæst herned under sidste uges storm.
Lunte der formentlig er blæst herned under sidste uges storm.

Et andet eksempel er vejret, skyerne, udsigten, panoramaet. Herunder er to byger på vej ind over kysten, og jeg forsøgte at fotograferer dem efterhånden som vejret udviklede sig. Det første motiv er for mit øje mest tilfredsstillende.

2 store regnbyger på vej ind over vestjylland
2 store regnbyger på vej ind over vestjylland

Byger blæser ind over kysten

Sidst men ikke mindst kan man opsøge motiver hvor mennesket bruger naturen. Herunder har jeg forsøgt at vise en abstrakt og anderledes vinkel på en stak bundgarnspæle der står samlet på stranden. De fik mig til at tænke på mikado som kæmper ville spille det 🙂

Bundgarnspæle ved fiskehusene nær Nymindegab
Bundgarnspæle ved fiskehusene nær Nymindegab
Fiskerhusene ved Nymindegab
Fiskerhusene ved Nymindegab
Share

Studieflash udendørs

_JAC9746-2 _JAC9790

Når man bliver bedt om at lave billeder af amerikansk fodbold til en reklame, kan fantasien jo næsten ikke få ro… der er så mange skud man gerne vil have i kassen. Samtidig havde jeg en idé om at de gerne måtte være lidt rå og med masser af kontrast.

Opstillingen skulle give mulighed for både mange og få spillere, men også uden alt for meget stillen om hurtigt kunne tilpasses enkelte personer i aktion. Oprindelig ville jeg ha’ lavet en krydsbelysning som man oplever på fodboldstadion, men der ville komme lidt for mange ledninger i vejen, når man nu skulle have 30 spillere løbende ud og ind… og så med skæve bolde. Så valget faldt på en trekant af lys.

_JAC9704

Alle flashenheder kørte på fuld skrald (5.0 elinchromeskala) for at kunne undereksponerer himlen så meget at de få konturer der var på denne regnvejrshimmel, ville træde frem.

Udfordringen på dagen viste sig faktisk at være koordinering af forskellige situationer, specielt fordi tacklinger ikke ser specielt ens ud hver gang. Timingen i forhold til lysets position og kameraet, blev ret ofte en udfordring.

_JAC9727-2

2. del af shootet bliver indendørs med mere kontrolerede forhold.

Herunder et par af de skud der kom i hus uden flash

_JAC9801  _JAC9831 _JAC9917 _JAC9933-2_JAC9814_JAC9857

Share